Uchwała nr 558/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie zgłoszenia kandydata
na członka Akademii Młodych Uczonych
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie § 5 ust. 1 pkt 8 Statutu, w związku z § 60 ust. 1 pkt 3 Statutu Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796 z późn. zm.) zgłasza pana dr. hab. inż. Andrzeja Żaka jako kandydata do Akademii Młodych Uczonych.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 559/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie zgłoszenia kandydatki
na członka Akademii Młodych Uczonych
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie § 5 ust. 1 pkt 8 Statutu, w związku z § 60 ust. 1 pkt 3 Statutu Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796 z późn. zm.) zgłasza panią dr inż. Patrycję Szymczyk-Ziółkowską jako kandydatkę do Akademii Młodych Uczonych.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 560/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie zgłoszenia kandydata
na członka Akademii Młodych Uczonych
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie § 5 ust. 1 pkt 8 Statutu, w związku z § 60 ust. 1 pkt 3 Statutu Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796 z późn. zm.) zgłasza pana dr. inż. Jana Zarębę jako kandydata do Akademii Młodych Uczonych.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 561/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie zgłoszenia kandydata
na członka Akademii Młodych Uczonych
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie § 5 ust. 1 pkt 8 Statutu, w związku z § 60 ust. 1 pkt 3 Statutu Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796 z późn. zm.) zgłasza pana dr. inż. Rafała Szablę jako kandydata do Akademii Młodych Uczonych.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 562/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie uzupełnienia składu Komisji Dyscyplinarnej do spraw Studentów
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie § 42 ust. 5, w związku z § 42 ust. 8 Statutu Politechniki Wrocławskiej, uzupełnia skład Komisji Dyscyplinarnej do spraw Studentów o panią dr hab. Martę Rorat, prof. uczelni, przedstawicielkę nauczycieli akademickich przedstawioną przez Wydział Medyczny.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 563/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie uzupełnienia składu
Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej do spraw Studentów
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie § 42 ust. 5, w związku z § 42 ust. 8 Statutu Politechniki Wrocławskiej, uzupełnia skład Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej do spraw Studentów o panią dr n. med. Zenonę Jabłońską przedstawicielkę nauczycieli akademickich przedstawioną przez Wydział Medyczny.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 564/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie ustalenia formy wyborów
Rektora Politechniki Wrocławskiej kadencji 2024-2028
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie przepisów Załącznika 6, Rozdział 1, pkt 16 Statutu, na wniosek Uczelnianej Komisji Wyborczej, ustala, że wybory Rektora Politechniki Wrocławskiej kadencji 2024-2028 zostaną przeprowadzone w formie stacjonarnej.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 565/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie ustalenia formy wyborów
do Senatu Politechniki Wrocławskiej kadencji 2024-2028
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie przepisów Załącznika 6, Rozdział 1, pkt 16 Statutu, na wniosek Uczelnianej Komisji Wyborczej, ustala, że wybory do Senatu Politechniki Wrocławskiej kadencji 2024-2028 zostaną przeprowadzone w formie stacjonarnej.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 566/41/2020-2024
Senatu Politechniki Wrocławskiej
z dnia 25 stycznia 2024 r.
zmieniająca Uchwałę nr 338/28/2020-2024 Senatu Politechniki Wrocławskiej z dnia 22 grudnia 2022 r. (z późn. zm.)
w sprawie ustalenia programu studiów na kierunku Lekarskim, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, o profilu ogólnoakademickim, prowadzonych na Politechnice Wrocławskiej
§ 1
Senat Politechniki Wrocławskiej, działając na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 11 w zw. z art. 53 ust. 1 i art. 67 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 z późn. zm.) w zw. z § 1 pkt 1-8 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 755 z późn. zm.), postanawia zmienić treść Uchwały nr 338/28/2020-2024 Senatu Politechniki Wrocławskiej z dnia 22 grudnia 2022 r. ( z późn. zm.) w sprawie ustalenia programu studiów na kierunku Lekarskim, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, o profilu ogólnoakademickim, prowadzonych na Politechnice Wrocławskiej, w ten sposób, że w załączniku do uchwały pn. „PROGRAM STUDIÓW” wprowadza się następujące zmiany:
1) Zmienia się treść KARTY PRZEDMIOTU „ANATOMIA PRAWIDŁOWA Z ELEMENTAMI ANATOMII TOPOGRAFICZNEJ 1” nadając jej nowe brzmienie:
„Załącznik nr 6 do ZW 121/2020
WYDZIAŁ MEDYCZNY
KARTA PRZEDMIOTU
Nazwa przedmiotu w języku polskim: ANATOMIA PRAWIDŁOWA Z ELEMENTAMI ANATOMII TOPOGRAFICZNEJ 1
Nazwa przedmiotu w języku angielskim: HUMAN ANATOMY WITH ELEMENTS OF TOPOGRAPHICA ANATOMY 1
Kierunek studiów (jeśli dotyczy): lekarski
Specjalność (jeśli dotyczy): n/d
Poziom i forma studiów: I / II stopień / jednolite studia magisterskie*, stacjonarna / niestacjonarna*
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy / wybieralny / ogólnouczelniany *
Kod przedmiotu:
Grupa kursów: TAK / NIE*
Wykład |
Ćwiczenia |
Laboratorium |
Projekt |
Seminarium |
|
Liczba godzin zajęć zorganizowanych w Uczelni (ZZU) |
45 |
45 |
|||
Liczba godzin całkowitego nakładu pracy studenta (CNPS) |
72 |
96 |
|||
Forma zaliczenia |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Dla grupy kursów zaznaczyć kurs końcowy (X) |
X |
||||
Liczba punktów ECTS |
3 |
4 |
|||
w tym liczba punktów odpowiadająca zajęciom o charakterze praktycznym (P) |
3,5 |
||||
w tym liczba punktów ECTS odpowiadająca zajęciom wymagającym bezpośredniego udziału nauczycieli lub innych osób prowadzących zajęcia (BU) |
1,5 |
2,8 |
*niepotrzebne skreślić
Forma ćwiczeń - laboratorium (grupa 6-cio osobowa): 45h; zajęcia w prosektorium
i prosektorium wirtualnym. w Dziale Diagnostyki Obrazowej
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
- Posiada umiejętność wyszukiwania informacji naukowych w czasopismach.
- Posiada umiejętność pracy w grupie.
- Posiada umiejętność korzystania z narzędzi pracy na odległość.
- Zna język angielski na poziomie co najmniej podstawowym.
CELE PRZEDMIOTU
C1. Pozyskanie wiedzy dotyczącej kategorii pojęciowych związanych z anatomią człowieka, budową, rozwojem i podstawami funkcjonowania ludzkiego organizmu oraz wiedzy na temat topografii narządów i układów ciała i wzajemnego powiązania.
C2. Powiązanie wiedzy na temat budowy organizmu człowieka, poszczególnych narządów i układów narządów z wiedzą na temat obrazowania medycznego z uwzględnieniem obrazów rentgenowskich, badań kontrastowych, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, USG oraz badań funkcjonalnych, elektrofizjologicznych.
C3. Uświadomienie ważności powiązania wiedzy anatomicznej z badaniem podmiotowym i diagnostyką kliniczną.
PRZEDMIOTOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ
Z zakresu wiedzy zna i rozumie:
- W.1.1 rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych
i patologicznych - A.W1 mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w językach polskim i angielskim
- A.W2 budowę̨ ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ kostno - stawowy, układ mięśniowy, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna);
- A.W3 stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami.
Z zakresu umiejętności potrafi:
- A.U3 wyjaśniać anatomiczne podstawy badania przedmiotowego;
- A.U4 wnioskować o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa i magnetyczny rezonans jądrowy);
- A.U5 posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym.
Z zakresu kompetencji społecznych:
- K.1.5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
- K.1.6 propagowania zachowań prozdrowotnych;
- K.1.7 korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
- K.1.8 formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;
TREŚCI PROGRAMOWE |
||
Forma zajęć -wykład |
Liczba godzin |
|
Wy1. |
Wprowadzenie. Podstawowa terminologia anatomiczna. Podział ciała ludzkiego. Okolice ciała ludzkiego, kierunki i położenie w przestrzeni. Podstawy budowy i funkcji organizmu. Elementy składowe ciała ludzkiego. Znaczenie kliniczne znajomości kierunków, płaszczyzn, położenia. Znaczenie kliniczne i naukowe sekcji anatomicznych. |
2 |
Wy2. |
Wprowadzenie do metod badań diagnostycznych. Podstawy badania RTG, CT, NMR, USG, badań elektrofizjologicznych, endoskopowych. Znaczenie badań obrazowych i elektrofizjologicznych w anatomii w powiązaniu |
3 |
Wy3. |
Anatomia na poziomie komórkowym i subkomórkowym .Badania struktur organizmu ludzkiego na poziomie mikro i nano; metody mikroskopowe. Powiązanie badań na poziomie mikro i nano z anatomią w skali makro. |
2 |
Wy4. |
Wprowadzenie do osteologii i artrologii. Budowa i funkcja tkanki kostnej. Rozwój tkanki kostnej. Budowa i rodzaje stawów. |
2 |
Wy5. |
Anatomia kończyny górnej i obręczy kończyny górnej. Części składowe, budowa, funkcje, połączenia. Mięśnie i unerwienie. Anatomia kości i stawów w badaniach obrazowych RTG, CT, MRI. |
2 |
Wy6. |
Anatomia kończyny dolnej i obręczy kończyny dolnej. Części składowe, budowa, funkcje, połączenia. Mięśnie i unerwienie. Anatomia kości |
2 |
Wy7. |
Anatomia klatki piersiowej. Części składowe, budowa, funkcje, połączenia. Mięśnie i unerwienie. Anatomia kości i stawów w badaniach obrazowych RTG, CT, MRI. |
2 |
Wy8. |
Anatomia czaszki. Części składowe, budowa, funkcje, połączenia. Anatomia kości i połączeń w badaniach obrazowych RTG, CT, MRI. |
2 |
Wy9. |
Układ oddechowy człowieka. Części składowe, budowa, powiązania, funkcje, stosunki topograficzne. Anatomia układu oddechowego w badaniach obrazowych RTG, CT, MRI, fibroskopowych . |
3 |
Wy10. |
Anatomia serca. Części składowe, budowa, powiązania, funkcje, stosunki topograficzne. Anatomia serca, pni naczyniowych, naczyń wieńcowych w badaniach obrazowych RTG, CT, MRI, kontrastowych . |
3 |
Wy11. |
Anatomia serca. Budowa układu bodźcoprzewodzącego, serce w ujęciu funkcjonalnym. Badania elektrofizjologiczne. Anatomia serca w ujęciu radiologiczno-elektrofizjologicznym. |
3 |
Wy12. |
Anatomia układu nerwowego. Ośrodkowy układ nerwowy (OUN). Podział mózgowia. Funkcje poszczególnych struktur mózgu. Podział czynnościowy. Opony mózgowia i rdzenia kręgowego. Naczynia OUN. Badania obrazowe |
3 |
Wy13. |
Anatomia układu nerwowego. Rdzeń kręgowy. Nerwy obwodowe. Krążenie płynu mózgowo- rdzeniowego. Badania radiologiczne i funkcjonalne. |
2 |
Wy14. |
Narządy zmysłów. Anatomia, topografia, funkcje poszczególnych narządów zmysłu. |
3 |
Wy15. |
Układ moczowy. Budowa, części, funkcje. Filtracja. Metody badania. |
3 |
Wy16. |
Anatomia układu dokrewnego. Anatomia, topografia, funkcje, struktura |
3 |
Wy17. |
Anatomia skóry ludzkiej. Budowa, funkcje. Metody obrazowe w diagnostyce klinicznej. |
2 |
Wy18. |
Anatomia układu rozrodczego, komórki rozrodcze, zróżnicowane płciowe, USG w badaniu narządów płciowych i płodu, badania elektrofizjologiczne |
3 |
Suma godzin |
45 |
Forma zajęć - ćwiczenia |
Liczba godzin |
|
Ćw1. |
Kości kończyny górnej. Budowa szczegółowa obojczyka, łopatki, kości ramiennej, kości łokciowej, kości promieniowej, kości nadgarstka, kości śródręcza i palców ręki. Rentgenogramy kości kończyny górnej. Punkty kostne wyczuwalne badaniem palpacyjnym. Ćwiczenia na modelach kości prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw2. |
Syndesmologia połączeń kości kończyny górnej. Szczegółowa budowa stawów: mostkowo-obojczykowego, barkowo-obojczykowego, ramiennego, łokciowego, promieniowo-łokciowego bliższego i dalszego, promieniowo-nadgarstkowego, nadgarstkowo-śródręcznego kciuka. Ćwiczenia na modelach stawów i modelach wirtualnych. Zajęcia na preparatach i symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw3. |
Kości kończyny dolnej. Budowa szczegółowa kości miednicy, kości udowej, kości piszczelowej, strzałki oraz kości skokowej i piętowej. Pozostałe kości stopy – nazwy i identyfikacja. Rentgenogramy kości kończyny dolnej. Punkty kostne wyczuwalne badaniem palpacyjnym. Ćwiczenia na modelach kości i modelach wirtualnych. Zajęcia na preparatach i symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw4. |
Syndesmologia połączeń kości kończyny dolnej. Szczegółowa budowa stawów: krzyżowo- biodrowego, biodrowego, kolanowego, skokowego górnego i dolnego, Choparta, Lisfranca. Ćwiczenia na modelach stawów. Zajęcia na preparatach i symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw5. |
Repetytorium tematyczne z osteologii i syndesmologii. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne przy modelach. |
2 |
Ćw6. |
Kości czaszki. Budowa szczegółowa kości, rodzaje kości, połączenia. Jama czaszki. Topografia. Kości czaszki w ujęciu radiologicznym. Ćwiczenia na modelach kości i modelach wirtualnych. Zajęcia na preparatach |
3 |
Ćw7. |
Kości klatki piersiowej. Budowa szczegółowa kości, rodzaje kości, połączenia. Topografia. Budowa kręgosłupa. Klatka piersiowa jako całość, granice, Kości klatki piersiowej w ujęciu radiologicznym. Ćwiczenia na modelach kości symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
2 |
Ćw8. |
Repetytorium tematyczne z anatomii czaszki i kości klatki piersiowej. Krótki test pisemny. Zaliczenie ustne przy modelach. |
3 |
Ćw9. |
Anatomia w skali mikro i nano. Zajęcia w pracowni mikroskopowej. Analiza struktur poszczególnych tkanek tworzących narządy. Repetytorium na zaliczenie. Krótki test pisemny. Zaliczenie ustne przy preparatach. |
3 |
Ćw10. |
Budowa serca: zastawka mitralna, zastawka trójdzielna, zastawka aortalna, zastawka płucna, połączenie żył czczej górnej i dolnej z prawym przedsionkiem, żył płucnych z lewym przedsionkiem, zatoka wieńcowa, jej odgałęzienia i zastawki. Naczynia serca. Zajęcia z wykorzystaniem serc świńskich ex vivo, modeli i modeli wirtualnych. Anatomia serca w ujęciu radiologiczno-elektrofizjologicznym. Zajęcia na preparatach i symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw11. |
Repetytorium tematyczne z anatomii serca. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne przy modelach. |
2 |
Ćw12. |
Anatomia układu sercowo-naczyniowego – obserwacje kliniczne. Serce |
3 |
Ćw13. |
Anatomia układu sercowo-naczyniowego – obserwacje kliniczne. Naczynia wieńcowe uwidocznione w koronarografii i tomografii komputerowej. |
3 |
Ćw14. |
Anatomia układu sercowo-naczyniowego – obserwacje kliniczne. Serce i inne narządy klatki piersiowej w obrazowaniu ultrasonograficznym. |
3 |
Ćw15. |
Anatomia układu sercowo-naczyniowego – obserwacje kliniczne. Serce, płuca, wielkie naczynia w obrazowaniu RTG klatki piersiowej. |
3 |
Ćw16. |
Anatomia układu sercowo-naczyniowego – obserwacje kliniczne. Aorta i duże naczynia w angio-TK. Repetytorium tematyczne z anatomii układu sercowo |
3 |
Suma godzin |
45 |
STOSOWANE NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE
N1. Komputery i oprogramowanie do prezentacji multimedialnych. N2. Pokazy filmowe.
N3. Preparaty anatomiczne: naturalne i modele.
N4. Programy komputerowe do nauki Anatomii, VR
N5. Symulatory, wirtualne prosektorium
N6. Fantomy
N7. Plansze anatomiczne
N8. Prosektorium
N9. Zdjęcia radiologiczne
N10.Mikroskopy optyczne, fluorescencyjne, AFM
OCENA OSIĄGNIĘCIA PRZEDMIOTOWYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Oceny (F – formująca (w trakcie semestru), P – podsumowująca (na koniec semestru) |
Numer efektu uczenia się |
Sposób oceny osiągnięcia efektu uczenia się |
F1 |
W.1.1, A.W1, A.W2, A.W3, K.1.5 - K.1.8 |
Krótki test pisemny – repetytorium na ćwiczeniach (krótki test), średnia zaliczeń cząstkowych |
F2 |
W1.1, A.U3, A.U,4 A.U5, K.1.5 - K.1.8 |
Zaliczenia praktyczne -odpowiedź ustna przy modelach, preparatach, prosektorium; średnia zaliczeń cząstkowych |
F3 |
W1.1, A.W1, A.W2, A.W3, K.1.5 - K.1.8 |
Testy na E-portalu z treści prezentowanych na wykładach |
P (ocena ze wszystkich zaliczeń cząstkowych (F1+F2+F3)/3)) |
LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA
LITERATURA PODSTAWOWA:
- GRAY ANATOMIA. PODRĘCZNIK DLA STUDENTÓW. TOM 1-3, Wydawca: Edra Urban & Partner, Rok
- ANATOMIA PRAWIDŁOWA CZŁOWIEKA TOM 1-4 KOMPLET, Michał Szpinda, Wydawca: Edra Urban & Partner, Rok wydania: 2022
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
- ATLAS ANATOMII CZŁOWIEKA SOBOTTA ŁACIŃSKIE MIANOWNICTWO TOM 1-3, Friedrich Paulsen , Jens Waschke , Kazimierz Jędrzejewski , Michał Polguj, Wydawca: Edra Urban & Partner, Rok wydania: 2019, Wydanie: XXIV
- POLSKO-ANGIELSKI ATLAS ANATOMII KLINICZNEJ MCMINN & ABRAHAMS, A.N. Van Schoor ,
J.D. Spratt , M. Loukas , P.H. Abrahams, Wydawca: Edra Urban & Partner, Rok wydania: 2020, Wydanie: VIII
- ANATOMIA DLA STUDENTÓW, Harold M. Chung , Kyung Won Chung , Nancy L. Halliday , Maciej Haberka (red. wyd. pol.), Wydawca: Makmed, Rok wydania: 2021, Wydanie: I
Wskazane na zajęciach źródła internetowe, programy edukacyjne i artykuły naukowe
Opiekun przedmiotu: Prof. dr hab. Sławomir Kozieł
Zespół dydaktyczny:
prof. dr hab. n. med. Waldemar Banasiak
dr hab. n. med. Mariusz Chabowski
dr hab. n. med. Bogdan Czapiga
dr hab. n. med. Szymon Łukasz Dragan
dr hab. n. med. Dariusz Jagielski
dr hab. Marta Kopaczyńska, prof. ucz.
prof. dr hab. n. med. Wojciech Kustrzycki
dr n. med. Małgorzata Olesiak-Andryszczak
prof. dr hab. inż. lek. Halina Podbielska
dr n. med. Michał Wróbel
prof. dr hab. n. med. Dorota Zyśko”
2) Zmienia się treść KARTY PRZEDMIOTU „ANATOMIA PRAWIDŁOWA Z ELEMENTAMI ANATOMII TOPOGRAFICZNEJ 2” nadając jej nowe brzmienie:
„Załącznik nr 6 do ZW 121/2020
WYDZIAŁ MEDYCZNY
KARTA PRZEDMIOTU
Nazwa przedmiotu w języku polskim: ANATOMIA PRAWIDŁOWA Z ELEMENTAMI ANATOMII TOPOGRAFICZNEJ 2
Nazwa przedmiotu w języku angielskim: HUMAN ANATOMY WITH ELEMENTS OF TOPOGRAPHICAL ANATOMY 2
Kierunek studiów (jeśli dotyczy): lekarski
Specjalność (jeśli dotyczy): n/d
Poziom i forma studiów: I / II stopień / jednolite studia magisterskie*, stacjonarna / niestacjonarna*
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy / wybieralny / ogólnouczelniany *
Kod przedmiotu:
Grupa kursów: TAK / NIE*
Wykład |
Ćwiczenia |
Laboratorium |
Projekt |
Seminarium |
|
Liczba godzin zajęć zorganizowanych |
90 |
||||
Liczba godzin całkowitego nakładu pracy studenta (CNPS) |
168 |
||||
Forma zaliczenia |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Dla grupy kursów zaznaczyć kurs końcowy (X) |
|||||
Liczba punktów ECTS |
7 |
||||
w tym liczba punktów odpowiadająca zajęciom o charakterze praktycznym (P) |
7 |
||||
w tym liczba punktów ECTS odpowiadająca zajęciom wymagającym bezpośredniego udziału nauczycieli lub innych osób prowadzących zajęcia (BU) |
4,9 |
*niepotrzebne skreślić
Forma ćwiczeń - laboratorium (grupa 6-cio osobowa): 90h; zajęcia w prosektorium i prosektorium wirtualnym. w Dziale Diagnostyki Obrazowej
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
- Posiada umiejętność wyszukiwania informacji naukowych w czasopismach.
- Posiada umiejętność pracy w grupie.
- Posiada umiejętność korzystania z narzędzi pracy na odległość.
- Zna język angielski na poziomie co najmniej podstawowym.
CELE PRZEDMIOTU
C1. Pozyskanie wiedzy dotyczącej kategorii pojęciowych związanych z anatomią człowieka, budową, rozwojem i podstawami funkcjonowania ludzkiego organizmu oraz wiedzy na temat topografii narządów i układów ciała i wzajemnego powiązania.
C2. Powiązanie wiedzy na temat budowy organizmu człowieka, poszczególnych narządów i układów narządów z wiedzą na temat obrazowania medycznego z uwzględnieniem obrazów rentgenowskich, badań kontrastowych, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, USG oraz badań funkcjonalnych, elektrofizjologicznych.
C3. Uświadomienie ważności powiązania wiedzy anatomicznej z badaniem podmiotowym i diagnostyką kliniczną.
PRZEDMIOTOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ
Z zakresu wiedzy zna i rozumie:
- W1.1 rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych
i patologicznych - A.W1 mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w językach polskim
i angielskim - A.W2 budowę̨ ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ kostno - stawowy, układ mięśniowy, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna);
- A.W3 stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami.
Z zakresu umiejętności potrafi:
- A.U3 wyjaśniać anatomiczne podstawy badania przedmiotowego;
- A.U4 wnioskować o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa i magnetyczny rezonans jądrowy);
- A.U5 posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym.
Z zakresu kompetencji społecznych:
- K.1.5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
- K.1.6 propagowania zachowań prozdrowotnych;
- K.1.7 korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
- K.1.8 formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;
TREŚCI PROGRAMOWE |
Forma zajęć - ćwiczenia |
Liczba godzin |
|
Ćw1. |
Anatomia powierzchniowa i budowa ściany klatki piersiowej: mięśnie, powięzie, kości klatki piersiowej (żebra, mostek, kręgi piersiowe), naczynia |
3 |
Ćw2. |
Anatomia dolnych dróg oddechowych i płuc: podział dróg oddechowych (tchawica, drzewo oskrzelowe i pęcherzykowe), różnice między lewym |
3 |
Ćw3. |
Przełyk i przepona: budowa ściany przełyku, podział przełyku na części szyjną, piersiową i brzuszną. Stosunki topograficzne przełyku. Różnice |
3 |
Ćw4. |
Zastosowanie kliniczne znajomości anatomii klatki piersiowej. Istotne klinicznie punkty anatomiczne ściany klatki piersiowej: linie topograficzne, przestrzenie międzyżebrowe, kąt podmostkowy, wcięcie szyjne. Położenie narządów wewnętrznych w stosunku do ściany klatki piersiowej. Ćwiczenia na modelach, fantomach, zdjęciach radiologicznych, prosektorium, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw5. |
Rozpoznawanie dużych struktur klatki piersiowej na zdjęciach rentgenowskich i skanach tomografii komputerowej. Przedstawienie elementów anatomii płuc na zdjęciach radiologicznych (RTG |
3 |
Ćw6. |
Repetytorium tematyczne z anatomii klatki piersiowej. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne z anatomii opisowej, topograficznej |
3 |
Ćw7. |
Obrazowanie anatomiczne, zajęcia na USG, obrazowanie struktur anatomicznych i badania palpacyjne: głowa i szyja: tętnica środkowa mózgu, tętnice i żyły szyjne, tętnice kręgowe, tarczyca, nerw błędny, krtań |
3 |
Ćw8. |
Obrazowanie anatomiczne, zajęcia na USG, obrazowanie struktur anatomicznych i badania palpacyjne: klatka piersiowa, żebra, opłucna, serce, tętnica płucna, aorta. |
3 |
Ćw9. |
Obrazowanie anatomiczne, zajęcia na USG, obrazowanie struktur anatomicznych i badania palpacyjne: jama brzuszna: wątroba śledziona, naczynia jamy brzusznej. |
3 |
Ćw10. |
Obrazowanie anatomiczne, zajęcia na USG, obrazowanie struktur anatomicznych i badania palpacyjne: jama brzuszna: nerki, pęcherz moczowy, macica, prostata. |
3 |
Ćw11. |
Obrazowanie anatomiczne, zajęcia na USG, obrazowanie struktur anatomicznych i badania palpacyjne: kończyny - wybrane naczynia, mięśnie, ścięgna. |
3 |
Ćw12. |
Repetytorium tematyczne z obrazowania anatomicznego. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne z obrazowania struktur anatomicznych za pomocą USG. |
2 |
Ćw13. |
Anatomia jamy brzusznej. Linie orientacyjne ściany jamy brzusznej, okolice, budowa warstwowa ściany, powięzie, mięśnie. Miejsca zmniejszonej oporności ścian; kanał pachwinowy-położenie, ograniczenie, zawartość. Jama otrzewnej, krezki, więzadła, zachyłki. Narządy wewnątrz- i zewnątrzotrzewnowe. Przestrzeń zaotrzewnowa. Ćwiczenia na modelach, fantomach, zdjęciach radiologicznych, prosektorium, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw14. |
Anatomia jamy brzusznej. Żołądek budowa, czynność, topografia, stosunek do otrzewnej (więzadła), unaczynienie, unerwienie (pnie błędne), węzły chłonne. Gałęzie aorty brzusznej. Splot trzewny. Jelito cienkie (dwunastnica, czcze, kręte) oraz jelito grube, jelito ślepe, wyrostek robaczkowy, okrężnica, odbytnica, kanał odbytu. Budowa, czynność, topografia, unaczynienie, unerwienie. Ćwiczenia na modelach, fantomach, zdjęciach radiologicznych, prosektorium, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw15. |
Anatomia jamy brzusznej. Wątroba, pęcherzyk żółciowy, drogi żółciowe wewnątrz- i zewnątrz- wątrobowe (przebieg). Topografia, stosunek do otrzewnej (więzadła). Unaczynienie (czynnościowe i odżywcze). Żyła wrotna wątroby. Trzustka budowa, czynność, wewnątrz- i zewnątrzwydzielnicza, topografia, unaczynienie, unerwienie, węzły chłonne. Śledziona budowa, czynność, topografia, unaczynienie. Ćwiczenia na modelach, fantomach, zdjęciach radiologicznych, prosektorium, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw16. |
Repetytorium z anatomii jamy brzusznej. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne z ze znajomości struktur anatomicznych jamy brzusznej. |
2 |
Ćw17. |
Układ naczyniowy 1. Budowa naczyń, funkcje, połączenia naczyń: tętnice, żyły, naczynia limfatyczne. Zajęcia na preparatach i symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw18. |
Układ naczyniowy 2. Budowa naczyń, funkcje, połączenia naczyń, unaczynienie narządów wewnętrznych, mięśni, skóry: tętnice, żyły, naczynia limfatyczne. Ocena zdjęć kontrastowych, badania USG. Zajęcia na preparatach |
3 |
Ćw19. |
Repetytorium: z układu naczyniowego. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne z ze znajomości budowy naczyń i metod badań. |
3 |
Ćw20. |
Układ nerwowy. Mózgowie, podział, półkule, powiązania, unaczynienie, opony, metody diagnostyczne; obrazowe i funkcjonalne. Zajęcia na preparatach i symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw21. |
Układ nerwowy. Rdzeń kręgowy. Podział, funkcje, metody badania, znaczenie kliniczne. Autonomiczny układ nerwowy. Zajęcia na preparatach |
3 |
Ćw22. |
Repetytorium układ nerwowy. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne z znajomości struktur anatomicznych i metod badań. |
3 |
Ćw23. |
Układ dokrewny. Anatomia poszczególnych gruczołów wydzielania wewnętrznego. Położenie, unaczynienie, unerwienie. Zajęcia na preparatach |
3 |
Ćw24. |
Repetytorium: układ dokrewny. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne z znajomości anatomii gruczołów endokrynnych. |
3 |
Ćw25. |
Narządy zmysłów. Anatomia poszczególnych narządów zmysłu. Położenie, unaczynienie, unerwienie. Zajęcia na preparatach i symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw26. |
Repetytorium: narządy zmysłów. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne z znajomości anatomii narządów zmysłu. |
3 |
Ćw27. |
Układ moczowy. Budowa, funkcje, różnice płciowe. Układ rozrodczy męski. Topografia. Zajęcia na preparatach i symulatorach, fantomach, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw28. |
Repetytorium: układ moczowy. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne ze znajomości anatomii układu moczowego. |
3 |
Ćw29. |
Anatomia układu rozrodczego, zróżnicowane płciowe, USG w badaniu narządów płciowych i płodu, badania elektrofizjologiczne w monitorowania ciąży i płodu. Ćwiczenia na modelach, fantomach, zdjęciach USG, prosektorium wirtualnym. |
3 |
Ćw30. |
Repetytorium: układ rozrodczy. Krótki test pisemny. Zaliczenie praktyczne ze znajomości anatomii układu rozrodczego. |
3 |
Ćw31. |
Egzamin praktyczny. |
2 |
Suma godzin |
90 |
STOSOWANE NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE
N1. Komputery i oprogramowanie do prezentacji multimedialnych.
N2. Pokazy filmowe.
N3. Preparaty anatomiczne: naturalne i modele.
N4. Programy komputerowe do nauki Anatomii, VR
N5. Symulatory, wirtualne prosektorium
N6. Fantomy
N7. Plansze anatomiczne
N8. Prosektorium
N9. Zdjęcia radiologiczne i USG
N10. Badania USG
OCENA OSIĄGNIĘCIA PRZEDMIOTOWYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Oceny (F – formująca (w trakcie semestru), P – podsumowująca (na koniec semestru) |
Numer efektu uczenia się |
Sposób oceny osiągnięcia efektu uczenia się |
F1 |
W.1.1, A.W1, A.W2, A.W3, K.1.5 - K.1.8 |
Krótki test pisemny – repetytorium na ćwiczeniach (krótki test), średnia zaliczeń cząstkowych |
F2 |
W.1.1, A.U3, A.U4, A.U5, K.1.5 - K.1.8 |
Zaliczenia praktyczne -odpowiedź ustna przy modelach, preparatach, prosektorium; średnia zaliczeń cząstkowych |
F3 |
W.1.1, A.U3, A.U4, A.U5, K.1.5 - K.1.8 |
Egzamin praktyczny |
F4 |
W.1.1, AW1, AW2, AW3, K.1.5 - K.1.8 |
Egzamin pisemny na E-portalu z treści prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach |
P1 (ocena z ćwiczeń ze wszystkich zaliczeń cząstkowych (F1+F2)/2) P2 ocena z egzaminu (F3+F4)/2 |
LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA
LITERATURA PODSTAWOWA:
- GRAY ANATOMIA. PODRĘCZNIK DLA STUDENTÓW. TOM 1-3, Wydawca: Edra Urban
& Partner, Rok - ANATOMIA PRAWIDŁOWA CZŁOWIEKA TOM 1-4 KOMPLET, Michał Szpinda, Wydawca: Edra Urban & Partner, Rok wydania: 2022
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
- ATLAS ANATOMII CZŁOWIEKA SOBOTTA ŁACIŃSKIE MIANOWNICTWO TOM 1-3, Friedrich Paulsen , Jens Waschke , Kazimierz Jędrzejewski , Michał Polguj, Wydawca: Edra Urban & Partner, Rok wydania: 2019, Wydanie: XXIV
- POLSKO-ANGIELSKI ATLAS ANATOMII KLINICZNEJ MCMINN & ABRAHAMS, A.N. Van Schoor , J.D. Spratt , M. Loukas , P.H. Abrahams, Wydawca: Edra Urban & Partner, Rok wydania: 2020, Wydanie: VIII
- ANATOMIA DLA STUDENTÓW, Harold M. Chung , Kyung Won Chung , Nancy L. Halliday , Maciej Haberka (red. wyd. pol.), Wydawca: Makmed, Rok wydania: 2021, Wydanie: I
Wskazane na wykładzie źródła internetowe, programy edukacyjne i artykuły naukowe
Opiekun przedmiotu: Prof. dr hab. Sławomir Kozieł
Zespół dydaktyczny:
prof. dr hab. n. med. Waldemar Banasiak
dr hab. n. med. Mariusz Chabowski
dr hab. n. med. Bogdan Czapiga
dr hab. n. med. Szymon Łukasz Dragan
dr hab. n. med. Dariusz Jagielski
dr hab. Marta Kopaczyńska, prof. ucz.
prof. dr hab. n. med. Wojciech Kustrzycki
dr n. med. Małgorzata Olesiak-Andryszczak
prof. dr hab. inż. lek. Halina Podbielska
dr n. med. Michał Wróbel
prof. dr hab. n. med. Dorota Zyśko”
3) Zmienia się treść KARTY PRZEDMIOTU „BIOSTATYSTYKA” nadając jej nowe brzmienie:
„Załącznik nr 6 do ZW 121/2020
WYDZIAŁ MEDYCZNY
KARTA PRZEDMIOTU
Nazwa przedmiotu w języku polskim: BIOSTATYSTYKA
Nazwa przedmiotu w języku angielskim: BIOSTATISTICS
Kierunek studiów (jeśli dotyczy): lekarski
Specjalność (jeśli dotyczy): n/d
Poziom i forma studiów: I / II stopień / jednolite studia magisterskie*, stacjonarna / niestacjonarna*
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy / wybieralny / ogólnouczelniany *
Kod przedmiotu:
Grupa kursów: TAK / NIE*
Wykład |
Ćwiczenia |
Laboratorium |
Projekt |
Seminarium |
|
Liczba godzin zajęć zorganizowanych w Uczelni (ZZU) |
15 |
30 |
|||
Liczba godzin całkowitego nakładu pracy studenta (CNPS) |
60 |
||||
Forma zaliczenia |
Egzamin/ zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Egzamin/ zaliczene na ocenę* |
Egzamin / zaliczenie na ocenę* |
Dla grupy kursów zaznaczyć kurs końcowy (X) |
x |
||||
Liczba punktów ECTS |
2 |
||||
w tym liczba punktów odpowiadająca zajęciom o charakterze praktycznym (P) |
1,3 |
||||
w tym liczba punktów ECTS odpowiadająca zajęciom wymagającym bezpośredniego udziału nauczycieli lub innych osób prowadzących zajęcia (BU) |
0,5 |
0,7 |
*niepotrzebne skreślić
Forma ćwiczeń – laboratorium:30h
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOSCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
1. Podstawowa wiedza z zakresu statystki i rachunku prawdopodobieństwa, obejmujące działania na macierzach, różniczkowanie, całkowanie, podstawy rachunku prawdopodobieństwa.
2. Znajomość obsługi komputera na poziomie szkoły średniej.
3. Znajomość podstaw programowania w języku Python, student potrafi pisać i analizować proste programy.
CELE PRZEDMIOTU
1. Uzyskanie wiedzy z zakresu metod statystycznych najczęściej używanych w bioinżynierii, biomedycynie i medycynie.
2. Nabycie umiejętności z zakresu implementacji podstawowych metod statystycznych w kontekście badan medycznych.
3. Uzyskanie zdolności do samodzielnej oceny metod statystycznych oraz prawidłowe reprezentowanie wyników prowadzonych na grupach badawczych.
PRZEDMIOTOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ
Z zakresu wiedzy absolwent zna i rozumie:
- B.W26 podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane
w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej; - B.W27 podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych;
- B.W28 możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;
- B.W29 zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny.
Z zakresu umiejętności absolwent potrafi:
- B.UlO korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi;
- B.U11 dobierać odpowiedni test statystyczny, przeprowadzać podstawowe analizy statystyczne, posługiwać się odpowiednimi metodami przedstawiania wyników, interpretować wyniki metaanalizy i przeprowadzać analizę prawdopodobieństwa przeżycia;
- B.U12 wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych;
- B.U13 planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki
i wyciągać wnioski.
Z zakresu kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- K.1.5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
- K.1.6 propagowania zachowań prozdrowotnych;
- K.1.7 korzystania z obiektywnych źródeł informacji,
- K.1.8 formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;
- K.1.9 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów,
w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; - K.1.10 Formułowani opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej.
TREŚCI PROGRAMOWE |
|||
Forma zajęć - wykład |
Liczba godzin |
||
Wy1 |
Podstawowe pojęcia z biostatystyki, typy i źródła danych, rodzaje eksperymentów i badań obserwacyjnych, statystyka opisowa, wykresy pudełkowe, histogramy |
2 |
|
Wy2 |
Podstawy rachunku prawdopodobieństwa |
2 |
|
Wy3 |
Rozkłady prawdopodobieństwa w biostatystyce i ich własności |
2 |
|
Wy4 |
Momenty zmiennych losowych, estymacja parametrów, przedziały ufności |
2 |
|
Wy5 |
Testowanie hipotez, testy parametryczne i nieparametryczne |
2 |
|
Wy6 |
Regresja liniowa, regresja logistyczna i ich zastosowania w biostatystyce |
2 |
|
Wy7 |
Analiza przeżycia, estymacja funkcji przeżycia (estymator Kaplana-Meiera, prawa umieralności) |
2 |
|
Wy8 |
Przykłady zastosowań sztucznej inteligencji w medycynie |
1 |
|
suma godzin |
15 |
||
Forma zajęc - ćwiczenia |
Liczba godzin |
||
Ćw1 |
Wprowadzenie do środowiska R i RStudio |
2 |
|
Ćw2 |
Przygotowanie danych do analiz. Wybór podzbiorów i proste przekształcenia danych. Problem brakujących danych |
2 |
|
Ćw3 |
Analiza opisowa danych – prezentacja graficzna wyników badań oraz podstawowe wskaźniki sumaryczne |
2 |
|
Ćw4 |
Najważniejsze rozkłady prawdopodobieństwa i ich parametry |
2 |
|
Ćw5 |
Estymacja parametrów i konstrukcja przedziałów ufności. Dopasowanie odpowiedniego rozkładu do danych |
2 |
|
Ćw6 |
Testy istotności dla wartości średniej (różne warianty testu t Studenta dla pojedynczej próby oraz dwóch prób) |
2 |
|
Ćw7 |
Testy istotności dla wariancji i proporcji |
2 |
|
Ćw8 |
Testowanie normalności rozkładu. Wybrane testy zgodności |
2 |
|
Ćw9 |
Testy nieparametryczne. Wybrane testy dla porównania dwóch prób niezależnych oraz dwóch prób powiązanych |
2 |
|
Ćw10 |
Wybrane testy istotności dla porównywania więcej niż dwóch prób – analiza wariancji |
2 |
|
Ćw11 |
Badanie zależności występujących między zmiennymi. Ocena zależności dwóch zmiennych ilościowych. Statystyczne testy istotności korelacji |
2 |
|
Ćw12 |
Prosty model regresji liniowej. Dopasowanie i diagnostyka modelu. Zastosowanie do prognozowania |
2 |
|
Ćw13 |
Regresja wielokrotna. Wybór zmiennych do budowy modelu. Porównanie i wybór najlepszego modelu. |
2 |
|
Ćw14 |
Wprowadzenie do analizy przeżycia. Funkcja przeżycia i funkcja hazardu. Obserwacje ucięte (cenzurowane). Estymator Kaplana- Meiera |
2 |
|
Ćw15 |
Wybrane metody eksploracji danych medycznych |
2 |
|
suma godzin |
30 |
STOSOWANE NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE
N1 Wykład problemowy – prezentacja komputerowa i metoda tradycyjna.
N2 Laboratoria komputerowe – samodzielna analiza danych, raporty z analiz.
Oceny (F-formująca (w trakcie semestru), P - podsumowująca (na koniec semestru |
Numer efektu uczenia się |
Sposób oceny osiągnięcia efektu uczenia się |
F1 |
B.W26, B.W27, B.U11, B.U13, K.1.5-K1.10
|
Ocena z raportu i pracy na zajęciach |
F2 |
B.W28, B.W29, B.U.10, B.U13, K.1.5-K.1.10
|
Ocena z raportu i pracy na zajęciach |
F3 |
B.U12, B.U13, K.1.5-K.1.10
|
Ocena z raportu i pracy na zajęciach |
P - Wykład = F3 P - laboratorium = 0,5*F1 + 0,5* F2 |
LITERATURA PODSTAWOWA:
- Cezary Watała, Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. Alfa-Medica Press, wyd. II, 2012.
- Jerzy A. Moczko, Grzegorz H. Bręborowicz, Nie samą biostatystyką…Ośrodek Wydawnictw Naukowych ICB PAN Wydanie: Poznań, 2010.
- Andrzej Stanisz, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny - TOM I: Statystyki podstawowe, StatSoft Polska: Kraków, 2006.
- Andrzej Stanisz, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny - TOM II: Modele liniowe i nieliniowe, StatSoft Polska: Kraków, 2006.
- ]Jacek Koronacki i Jan Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, PWN, 2018
- David Bowers, Medical Statistics from Scratch. Wiley, 2008.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
- Andrzej Stanisz, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny - TOM III: Analizy wielowymiarowe, StatSoft Polska: Kraków, 2006.
- Babak Shahbaba, Biostatistics with R: An Introduction to Statistics Through Biological Data. Springer, 2011.
OPIEKUN PRZEDMIOTU
prof. dr hab. inż. Marcin Magdziarz, marcin.magdziarz@pwr.edu.pl
ZESPÓŁ DYDAKTYCZNY
dr inż. Adam Zagdański, adam.zagdanski@pwr.edu.pl"
§ 2
Pozostałe postanowienia uchwały nr 338/28/2020-2024 Senatu Politechniki Wrocławskiej z dnia 22 grudnia 2022 r. (z późn. zm.) w sprawie ustalenia programu studiów na kierunku Lekarskim, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, o profilu ogólnoakademickim, prowadzonych na Politechnice Wrocławskiej nie ulegają zmianie.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.